Monday, December 27, 2010

merokok membahayakan kesihatan..

merokok  membahayakan kesihatan..iklan daripada kementerian kesihatan malaysia (harap2 dpat la komisyen dari kementerian kesihatan malaysia sb aku menglemer kan nama dorang..hehhe)..tp mmg la rokok amat bahaya..tuk kesihatan, tuk alam sekitar dan yg pastinya ianya amat bahaya tuk duit anda..hehhe..bayangkan lah kita duk bli rkok yg harganya beringgit2 tuk satu kotak...tu klo satu kotak sehari klo kena yg berkotak2 dalam sehari tu cmner plak..
erm mesti korang tertanya2 nape tetiba je aku tulis pasl rokok ni kan..hehhe..sbnarnya my bf ada pernah menyuarakan hasrat hatinya nk berenti rokok..aduyai aku ketika dan saat itu amatlah terkejut beruk dengar pengakuan dirinya..aku rasa beruk pun xterkejut cam aku tu sb beruk xde masa kejadian tu..hehe...tp aku terkejut jgk Mr. H leh suarakan hasrat tu..aku tye lgi kt beliau, betul ke nk benti rokok...pastu dia mengangguk lg..aku tye sb pe dia ckp sb nk jimat..hehhee..bgus2..pas ni jimat2 ye..lgipun aku tgok dia asyik batuk2 je..ngadu sakit2 dada..riso aku...erm aku ckp la beli je la ubt yg ada dlm iklan tv tu tuk  benti rokok..dia ckp mahal..( duit tu penting..jgn membazir ..tuk pil yg ntah pa pe..hehehh)
so aku pun berusaha la cari kt tenet ni kaedah tuk benti rokok secara manual..hehe..semuanya aku bt tuk mr.H dan sape2 yg  berhasrat nk  benti rokok..
mcm2 kaedah aku jumpai ..kaedah 4M la, kaedah Yakin diri la..ada yg jual ubat la..dan mcm2 lgi la..smua tu aku satukan menjadi satu kesimpulan la..senang skit Mr.H or yg lain2 nk amalkan hehhe...

langkah2nya cmni haa.:

1) yakinkan diri
 kita hendaklah yakin pada diri kita yg kita ni leh tinggalkan rokok..walaupun sblum ni rokok tu dah jd mcm bff kita (klo xde rokok mcm dunia gelap gulita..chewwah..kononnya la...) namun kita kena yakin yg kita leh hidup tanpa rokok..kuatkan semangat..say good bye tu rokok..hhehhe..

tu langkah yg pertama..niat tu  mesti ada..
langkah yg kedua lak:

2) melengah-lengahkan..
klo nk benti rokok ni bukan secara automatik leh benti terus..mesti ada gak rasa cm nk pekena jgk benda tu..leh je tp..haa ada tp taw..tp kena la lengah-lengahkan..klo besanya pas kuar dri panggung wayang tu ( ni bg insan2 yg bercouple la) terus seluk poket cari kotak rokok..skrg ni lengah-lengahkanlah sket..g la toilet ker..g beratur byar parking dlu ker..kuarkan kete dri basement dlu ke...so kira lengah-lengahkan la..klo rasa mcm nk smoking jugak tu..pujuk diri sendiri..ckp nnti..lama keinginan nk merokok tu akan hilang dengan sendirinya

3)minum air bnyak
tp ni aku rasa mmg dah byk air dah Mr. H tu minum tp apsl dia still merokok lg..heheh..aku tgok dah berbtol2 air ECPI tu dlm kete dia..hehe..xpe la..tu maknanya kena lg tambah kauntiti air la tu..biar berbtol2 lg minum..pasni asyik benti kt petronas la..sb nk cri toilet..hahhaha...nasib2..

4) lakukan aktiviti luar
ni pun aku rasa Mr. H dah aplikasikan dalm hidup dia..futsal n bola padang xbenti2 main..hari2 mesti ada game..klo xde game pun mesti ada fitness excercise tp cmntu gak..hehhe..rokok mesti ada..so ni kena tmbh kan lgi aktiviti la ni...yg pasti pesanan tuk Mr. H, jgan benti bersukan pas benti rokok bimbg badan mkin naik..susah ooo..heheh

5)tarik nafas
tarik nafas pjg2..dan hembus pelan2..cara ni leh jugk menghilangkan stress..try la..insyaallah..

6) berdoa..
yg last sekali mesti lah  berdoa kt Allah S.W. T biar tetapkan hati, kuatkan semangat tuk benti merokok..

mmg rokok ni bahaya...so fikirkan lah dan slamat beramal.


p/s : to Mr. H, luv u cangat2..heheh...

No comments:

Post a Comment